Zakresy egzaminów wstępnych
Zgodnie z Ustawą z dnia 4 kwietnia 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wyeliminowania nieprawidłowości w systemie wizowym Rzeczypospolitej Polskiej, cudzoziemcy, którzy ubiegają się o przyjęcie na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie na podstawie wydanego za granicą dokumentu, który nie jest dokumentem potwierdzającym uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia, o którym mowa w art. 326a ust. 1 (tzn. posiadają dokument inny niż: matura międzynarodowa (IB) lub matura europejska (EB), lub wydany przez szkołę lub instytucję edukacyjną niedziałającą w systemie edukacji: państwa członkowskiego UE, EFTA, OECD, Ukrainy lub Chin), muszą w trakcie procesu rekrutacji przejść egzamin wstępny.
Zakresy egzaminów wstępnych na poszczególne kierunki są dostępne poniżej.
.
Zakres egzaminu wstępnego:
Egzamin wstępny obejmuje zagadnienia z historii Polski i Polaków w XIX i XX wieku, w szczególności:
1) podstawowe informacje dotyczące kluczowych wydarzeń oraz procesów politycznych, społecznych i kulturowych tego okresu,
2) znajomość geografii historycznej ziem polskich, w tym zmian granic państwowych oraz podstawowych informacji o wewnętrznym podziale administracyjnym.
.
Zalecane lektury przygotowujące do egzaminu:
Łukasz Kamiński, Maciej Korkuć, Przewodnik po historii Polski 966–2016, wydanie trzecie poprawione i rozszerzone, Warszawa 2022,
Adam Dziurok, Marek Gałęzowski, Łukasz Kamiński, Filip Musiał, Od niepodległości do niepodległości. Historia Polski 1918–1989, Warszawa 2010
Zakres egzaminu wstępnego:
Egzamin wstępny ma na celu weryfikację wiedzy oraz predyspozycji niezbędnych do podjęcia studiów. W trakcie rozmowy oceniane będą m.in.: umiejętność wypowiadania się, rozumienie pytań, argumentacja, zakres słownictwa oraz podstawowa wiedza dziedzinowa:
1) umiejętności językowe i komunikacyjne: spójne i logiczne formułowanie wypowiedzi ustnych w języku polskim, rozumienie nieskomplikowanych tekstów (np. publicystycznych, informacyjnych) – umiejętność streszczania, interpretacji i formułowania komentarzy, znajomość podstawowych pojęć związanych z mediami cyfrowymi i komunikacją społeczną;
2) podstawy mediów cyfrowych: znajomość podstawowych informacji na temat tworzenia, edytowania i rozpowszechniania treści (danych) za pomocą technologii cyfrowej, (np. wideo, grafika, animacje, strony internetowe, aplikacje mobilne), wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI), rozumienie zasad info etyki i odpowiedzialności w kontekście aktywności w sieci, umiejętność kreatywnego zarządzania mediami;
3) elementy wiedzy o mediach: rola mediów cyfrowych we współczesnym społeczeństwie, znajomość podstawowych rodzajów mediów, zagadnienia związane z zagrożeniami świata cyfrowego oraz wpływem digital media na społeczeństwo.
Zakres egzaminu wstępnego:
Egzamin wstępny ma na celu weryfikację wiedzy oraz predyspozycji niezbędnych do podjęcia studiów. W trakcie rozmowy oceniane będą m.in.: umiejętność wypowiadania się, rozumienie pytań, argumentacja, zakres słownictwa oraz podstawowa wiedza dziedzinowa:
1) umiejętności językowe i komunikacyjne: spójne i logiczne formułowanie wypowiedzi ustnych w języku polskim, rozumienie prostych tekstów (np. publicystycznych, informacyjnych) – streszczenie, interpretacja, komentarz, znajomość podstawowych pojęć związanych z komunikacją i językiem mediów;
2) podstawy dziennikarstwa: znajomość podstawowych gatunków dziennikarskich (informacja, komentarz, wywiad), rozumienie zasad etyki dziennikarskiej i odpowiedzialności za słowo, umiejętność zwięzłego i precyzyjnego przekazywania informacji;
3) elementy wiedzy o mediach: rola mediów we współczesnym społeczeństwie, znajomość podstawowych rodzajów mediów, zagadnienia dezinformacji i wpływu mediów na opinię publiczną.
Zakres egzaminu wstępnego:
Egzamin wstępny ma na celu weryfikację wiedzy oraz predyspozycji niezbędnych do podjęcia studiów. W trakcie rozmowy oceniane będą m.in.: umiejętność wypowiadania się, rozumienie pytań, argumentacja, zakres słownictwa oraz podstawowa wiedza dziedzinowa:
1) umiejętności językowe i komunikacyjne: spójne i logiczne formułowanie wypowiedzi ustnych w języku angielskim, rozumienie i streszczanie prostych tekstów (np. publicystycznych, informacyjnych), komentowanie i interpretacja wypowiedzi medialnych, znajomość podstawowych pojęć związanych z komunikacją i językiem mediów;
2) podstawy dziennikarstwa: znajomość podstawowych gatunków dziennikarskich (informacja, komentarz, wywiad), rozumienie zasad etyki dziennikarskiej i odpowiedzialności za słowo, umiejętność zwięzłego i precyzyjnego przekazywania informacji w języku angielskim;
3) elementy wiedzy o mediach: rola mediów we współczesnym społeczeństwie, znajomość podstawowych rodzajów mediów (tradycyjnych i cyfrowych), zagadnienia dezinformacji oraz wpływu mediów na opinię publiczną.
Zakres egzaminu wstępnego:
Egzamin wstępny ma na celu ocenę ogólnej predyspozycji intelektualnej kandydata do podjęcia studiów filozoficznych, w szczególności zdolności do samodzielnego myślenia, umiejętności analizy tekstu oraz podstawowej orientacji w problematyce kultury i idei, a w szczególności:
1) elementarną wiedzę o kulturze europejskiej i jej dziedzictwie intelektualnym, ze szczególnym uwzględnieniem tradycji filozoficznej, naukowej i humanistycznej;
2) znajomość podstawowych faktów i pojęć z historii powszechnej, w zakresie niezbędnym do rozumienia przemian ideowych i cywilizacyjnych;
3) umiejętność refleksji nad pytaniami fundamentalnymi, takimi jak sens i granice ludzkiego poznania, natura dobra i zła, pojęcie człowieka i jego miejsce w świecie, racjonalność i wiara, podstawy porządku społecznego;
4) zdolność do krytycznego myślenia oraz jasnego i logicznego wyrażania myśli oraz argumentacji;
5) umiejętność analizy i interpretacji krótkiego tekstu filozoficznego na poziomie umożliwiającym sformułowanie głównego problemu, identyfikację stanowiska autora oraz przedstawienie uzasadnionej opinii własnej.
Zakres egzaminu wstępnego:
Egzamin wstępny obejmować będzie treści z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum, technikum, oraz szkoły branżowej II stopnia z przedmiotu historia (zakres rozszerzony) określony Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. 2018 poz. 467, z późn. zm.)
Zakres egzaminu wstępnego:
Egzamin wstępny ma na celu weryfikację wiedzy w zakresie dziedzictwa kulturowego i polegać będzie na identyfikacji czterech wylosowanych przez kandydata zabytków oraz przedstawienia ich w kontekście kulturowym (lista 20 obiektów zostanie podana przez Komisję na tydzień przed egzaminem).
Zakres egzaminu wstępnego:
Egzamin wstępny obejmuje zagadnienia związane z funkcjonowaniem rodziny w kontekście przemian społecznych, aksjologii życia rodzinnego oraz roli rodziny w procesach wychowawczych i formacyjnych, a w szczególności zagadnienia takie jak:
1) rodzina wobec współczesnych przemian społecznych;
2) znaczenie wartości w życiu rodzinnym;
3) rola rodziny w kształtowaniu tożsamości młodego pokolenia;
4) powody, dla których warto zajmować się naukowo tematyką rodziny;
5) rola rodziny w przekazywaniu wiary;
6) katolicka nauka społeczna wobec kryzysów współczesnej rodziny.
Zakres egzaminu wstępnego:
Celem egzaminu wstępnego jest weryfikacja wiedzy w zakresie niezbędnym do podjęcia studiów pierwszego stopnia na kierunku Ochrona dóbr kultury. Zakres egzaminu obejmuje najważniejsze problemy historii powszechnej oraz historii Polski, a także wiadomości z zakresu sztuki od starożytności do czasów najnowszych.
Kandydaci losują trzy zagadnienia objęte zakresem egzaminu wstępnego, podane w niżej zamieszczonej liście, i omawiają je przed komisją, która na podstawie wypowiedzi kandydatów analizuje ich wiedzę i kompetencje oraz przyznaje ocenę wyrażoną w punktach (od 1 do 100).
.
Lista zagadnień:
1) Periodyzacja dziejów powszechnych i ojczystych.
2) Najważniejsze cywilizacja starożytnego Bliskiego Wschodu (Sumerowie, Babilon, Egipt, Persja) i ich wkład w kulturowe dziedzictwo ludzkości.
3) Osiągnięcia kulturowe starożytnych Greków w dziedzinie filozofii, teorii społecznych, literatury i sztuki, ze szczególnym uwzględnieniem ich wkładu w kulturę europejską.
4) Kierunki i charakter ekspansji rzymskiej. Pojęcie imperium.
5) Wewnętrzne i zewnętrzne przyczyny upadku imperium rzymskiego.
6) Osiągnięcia kulturowe starożytnych Rzymian i ich wkład w kulturę europejską.
7) Geneza islamu oraz charakter i kierunki ekspansji arabskiej. Cechy kultury arabskiej.
8) Terytorium, organizacja i kultura państwa Franków, ze szczególnym uwzględnieniem polityki Karola Wielkiego.
9) Renesans karoliński i jego znaczenie dla rozwoju kultury europejskiej.
10) Słowiańszczyzna we wczesnym średniowieczu i jej chrystianizacja. Proces powstawania państw w Europie Środkowo-Wschodniej.
11) Wyprawy krzyżowe do Ziemi świętej i ich skutki.
12) Rola zakonów w średniowiecznej Europie.
13) System feudalny - jego organizacja i funkcjonowanie.
14) Rola miast w średniowieczu. Miejskie republiki kupieckie.
15) Upadek cesarstwa bizantyńskiego i ekspansja turecka na Bliskim Wschodzie i w Europie.
16) Państwo krzyżackie i jego stosunki z Polską i Litwą.
17) Uniwersalny charakter kultury zachodniego średniowiecza. Rola chrześcijaństwa.
18) Sztuka romańska.
19) Sztuka gotycka.
20) Wielkie odkrycia geograficzne doby nowożytnej i ich wpływ na społeczeństwo, gospodarkę i kulturę Europy oraz obszarów pozaeuropejskich.
21) Renesans. Główne prądy ideowe.
22) Sztuka i kultura renesansu włoskiego.
23) Reformacja - jej uwarunkowania i następstwa.
24) Mapa wyznaniowa Europy w XVI-XVII wieku i miejsce Rzeczypospolitej na niej.
25) Sztuka i kultura baroku.
26) Ekspansja turecka w Europie.
27) Państwo polsko-litewskie w czasach ostatnich Jagiellonów. Ustrój, terytorium, stosunki z sąsiadami.
28) Sztuka i kultura renesansu w I Rzeczypospolitej.
29) Ludność i stosunki wyznaniowe w I Rzeczypospolitej.
30) Europa w dobie oświecenia. Przemiany gospodarcze i techniczne, procesy modernizacyjne.
31) Sztuka klasycyzmu.
32) Rewolucja francuska i amerykańska.
33) Rzeczpospolita w XVII wieku (od czasów saskich do Konstytucji 3 maja).
34) Upadek Rzeczypospolitej.
35) Epoka napoleońska i jej znaczenie dla losów Francji i Europy.
36) Geneza, przebieg i skutki Wiosny Ludów.
37) Rewolucja przemysłowa.
38) Sztuka i kultura romantyzmu.
39) Ekspansja kolonialna państw europejskich, USA i Japonii w XIX wieku. Procesy zjednoczeniowe Włoch i Niemiec w XIX w.
40) Prądy ideowe XIX wieku i procesy demokratyzacji ustrojów państw Europy Zachodniej.
41) Narodziny nowoczesności w sztuce.
42) Przyczyny, przebieg i skutki I wojny światowej.
43) Rewolucja lutowa i październikowa w Rosji.
44) Narodziny i rozwój totalitaryzmów w okresie międzywojennym.
45) Przyczyny przebieg i skutki II wojny światowej.
46) Najważniejsze przemiany kulturowe i społeczne po II wojnie światowej.
47) Sztuka XX wieku.
48) Świat na przełomie XX i XXI wieku.
Wykaz zagadnień opracowano w oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz. U. 2018 poz. 467, z późn. zm.).
Zakres egzaminu wstępnego:
Egzamin wstępny ma na celu ocenę wiedzy i predyspozycji kandydata do podjęcia studiów pierwszego stopnia na kierunku pedagogika, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności refleksji nad zagadnieniami dotyczącymi wychowania i edukacji oraz wiedzy z zakresu nauk społecznych:
1) pedagogiki, w tym np.: roli i zadań pedagoga, współczesnych problemów wychowawczych, predyspozycji do pełnienia roli pedagoga;
2) socjologii, w tym np.: roli rodziny, szkoły, mediów w aspekcie wychowania i edukacji dzieci;
3) psychologii, w tym np.: roli pedagoga we wsparciu psychicznym ucznia, roli czynników psychicznych wpływających na rozwój ucznia.
Zakres egzaminu wstępnego:
Egzamin wstępny ma na celu ocenę wiedzy i predyspozycji kandydata do podjęcia studiów pierwszego stopnia na kierunku praca socjalna. Zakres egzaminu obejmuje podstawowe zagadnienia z zakresu problematyki społecznej oraz kompetencji istotnych w pracy z osobami i grupami znajdującymi się w trudnej sytuacji życiowej. W trakcie egzaminu poruszane będą następujące tematy:
1) pojęcie uzależnienia i jego konsekwencje;
2) zjawisko wykluczenia społecznego;
3) grupy społeczne szczególnie narażone na marginalizację;
4) przykładowa sytuacja wsparcia rodziny przez pracownika socjalnego;
5) cechy dobrego pracownika socjalnego;
6) znaczenie empatii w pracy socjalnej;
7) przykłady barier komunikacyjnych w pracy z klientem.
Zakres egzaminu wstępnego:
Egzamin wstępny będzie miał formę rozmowy, mającej na celu ocenę wiedzy i predyspozycji kandydata do podjęcia jednolitych studiów magisterskich na kierunku Prawo kanoniczne. Przeprowadzona ona będzie w oparciu o treść Konstytucji Apostolskiej Sacrae Disciplinae Leges, ogłoszonej dnia 25 stycznia 1983 roku, z okazji promulgacji nowego Kodeksu Prawa Kanonicznego.
W przypadku kierunku Psychologia egzamin wstępny dotyczy wszytskich kandydatów ubiegających się o przyjęcie na podsatwie dokumentu zagranicznego innego niż matura EB i IB.
Szczegółowe zakresy egzaminów wstępnych dostępne są tutaj.
Zakres egzaminu wstępnego:
Egzamin wstępny będzie miał formę rozmowy, mającej na celu ocenę wiedzy kandydata niezbędnej do podjęcia studiów pierwszego stopnia na kierunku Studia nad cywilizacjami, przeprowadzonej w oparciu o poniższy zakres:
1) historia Polski i świata;
2) wiedza o kulturze polskiej i europejskiej;
3) wiedza o obecnej sytuacji społecznej w Polsce;
4) wiedza na temat wybranych zagadnień filozoficznych
– w zakresie programu nauczania w szkole średniej.
Zakres egzaminu wstępnego:
Egzamin wstępny będzie miał formę rozmowy opartej o Katechizm Kościoła Katolickiego (wydanie II, Wydawnictwo Pallottinum, Poznań 2020). Kandydat losuje trzy tezy spośród poniższych:
1) Natchnienie biblijne i prawda Pisma Świętego;
2) Jak powstało Pismo Święte?;
3) Wiara w jednego Boga;
4) Bóg Stwórca;
5) Tajemnica Trójcy Świętej;
6) Jezus Chrystus, prawdziwy Bóg i prawdziwy Człowiek;
7) Zmartwychwstanie, wniebowstąpienie i powtórne przyjście Jezusa Chrystusa;
8) Kościół założony przez Chrystusa;
9) Duch Święty i Jego działanie w Kościele;
10) Maryja, Matka Chrystusa i Matka Kościoła;
11) Kościół wspólnotą zbawienia;
12) Eucharystia tworzy, jednoczy i daje życie Kościołowi;
13) Sakramenty w życiu chrześcijanina;
14) Modlitwa Pańska „Ojcze nasz”;
15) Modlitwa w życiu chrześcijańskim;
16) Grzech i miłosierdzie Boże;
17) Niebo, czyściec, piekło;
18) Okresy roku liturgicznego jako uobecnienie historii zbawienia;
19) Pozorny konflikt nauki i wiary;
20) Chrześcijanin w społeczeństwie – wyzwania współczesnego świata.
Zakres egzaminu wstępnego:
Egzamin wstępny będzie miał formę rozmowy, której celem jest ocena wiedzy oraz predyspozycji kandydata niezbędnych do podjęcia studiów pierwszego stopnia na kierunku Turystyka i zarządzanie dziedzictwem. Rozmowa przeprowadzana będzie w oparciu o zagadnienia związane z historią, kulturą i dziedzictwem cywilizacyjnym, w szczególności:
1) historia jako nauka;
2) definicja kultury;
3) wielkie cywilizacje starożytności (Egipt, Grecja, Rzym);
4) Europa w okresie krucjat;
5) kultura średniowiecza;
6) historia odkryć geograficznych w czasach nowożytnych;
7) kultura renesansu;
8) Europa w dobie oświecenia;
9) rewolucje XVIII wieku;
10) kultura baroku;
11) przemiany kulturowe i społeczne XIX wieku;
12) sytuacja społeczno-polityczna w pierwszej połowie XX wieku;
13) przemiany cywilizacyjne na świecie;
14) sztuka starożytna;
15) sztuka średniowiecza;
16) sztuka nowożytna;
17) sztuka XIX i XX wieku;
18) wielkie muzea świata;
19) szlaki pielgrzymkowe od wieków średnich;
20) wielkie cywilizacje świata (pozaeuropejskie).
Nasza witryna stosuje pliki „Cookies” W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb naszych użytkowników stosujemy narzędzia do zbierania danych. W każdym czasie można dokonać zmiany ustawień dotyczących tych narzędzi. Więcej szczegółów w Informacje o Cookies